mijn eigen pad

Ben je nieuwsgierig naar mijn pad binnen de podiumkunsten? Lees hier meer over mijn eigen route.

Ik startte twintig jaar geleden als jeugdtheatermaker en productieleider in het theater. Ik kreeg al snel in de gaten dat met alleen aandacht voor creativiteit en verbeeldingskracht ik mijn boterham niet ging verdienen. Ik dacht: ‘’Als ik nu meer leer over produceren en financieren; dan krijg ik veel meer grip en autonomie over wat ik wil maken.” Dus ik zette mijn tanden erin door vooral veel meters te maken binnen organisaties zoals  NNT en Kunstbende.

Toen ik vervolgens regio-coordinator werd bij Kunstbende was ik al op mijn 24e  verantwoordelijkheid voor het managen van een regio-kantoor, het leiden van een team en het produceren van een festival.

Tegelijkertijd volgde ik de post-HBO opleiding Management Culturele Organisaties bij de HKU Kunst & Economie want binnen mijn theateropleiding bij ArteZ was weinig aandacht besteed aan de zakelijke kant van het vak. Ik wilde checken of wat ik had uitgevogeld in de praktijk ook klopte volgens ‘de boekjes’. Later volgde ik nog meer scholing bij de HKU zoals de summerschool Ludodidactiek (2016) de Mastercourse Experience design (2019) en bij Nyenrode  Business development (2021).

Toen er een dikke bezuiniging kwam binnen de kunstsector (Halde ‘de sloper’ Zijlstra) maakte ik een kleine zijstap naar het onderwijs. Ik gaf les bij ArtEZ Hogeschool voor de kunsten, Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, NHL docent theater, Landstede MBO en MBO Alfa College. Ik gaf daar vakken zoals begroten voor evenementen, kunstbeleid, concept ontwikkeling, methodiek, fondsenwerven en was binnen het onderwijs ook werkzaam als coach en vertrouwenspersoon. Alhoewel ik het werken met studenten echt fantastisch vond voelde ik mij wat minder op mn plek binnen de onderwijscultuur. 

 In 2013 koos ik daarom voor 100% zelfstandig ondernemerschap.

Veel mensen kennen mij tegenwoordig als specialist op het gebied van fondsenwerven. Hiervoor wordt ik het meeste geraadpleegd; vooral door muzikanten. 

Het was nooit, ik herhaal NOOIT, de bedoeling om me hierin te specialiseren want ik vind fondsenwerven, net als jij waarschijnlijk, ook taai. Maar ik voel een diep gedreven missie om de beste artistieke concepten een kans te geven door slimme financiering en zo bij te dragen aan de ontwikkeling van nieuwe (podium)kunst die het publiek raakt in het hart. 

Maar ik doe meer dan alleen fondsenwerven. Ik word ook vaak gevraagd om structuur en rust te creëren binnen de opstart van nieuwe organisaties of projecten. Binnen een chaotische omgeving voel ik me als een vis in het water. Ik krijg de zaak snel en vriendelijk in beweging met behoud van een deel van de chaos want creativiteit heeft ook een beetje chaos nodig. Je moet de lol er niet uit managen. 

Binnen mijn aanpak staat het diep doorgronden van ideeën centraal. Dat doe ik door te praten maar ook door het gebruik van methodieken die ik zelf ontwikkelde om mensen aan het te praten te krijgen over hun artistieke plannen. Zo ontwikkelde ik ook een eigen kaartenset met Karin Gerfen die je uitdaagt tot creatief denken en doen.

Om het fondsenwerven echt door en door te begrijpen werk ik ook voor fondsen. Zo ontwierp ik drie subsidieregelingen voor de gemeente Zwolle in opdracht van Stadkamer. De cultuur regelingen voor het voorgezet onderwijs, het Fonds Amateurkunst en de ArtPitch038 zijn door mij bedacht. Ik ontving hiervoor ook landelijke erkenning met de nominatie van de BNG Bank Cultuur Participatie Prijs. Fragment uit rapport: “De krachtige instrumenten zijn voor andere grote gemeenten een mooi en vernieuwend voorbeeld van fondsvorming in cultuureducatie en cultuurparticipatie. 

Ik werkte ook voor grote fondsen zoals Fonds 21 en het Fonds voor Cultuurparticipatie. Onder andere als analist van de meerjarige aanvragen voor talentontwikkeling. Wat ontdekte en leerde ik veel door dit werk. Die kennis geef ik graag door. 

Vanaf oktober 2019 tot en met juli 2024 ben ik gaan samenwerken met  Poppodium Hedon. Een schot in de roos. Hedon heeft de beste ‘neus’ voor talent en bovendien een geweldig team met specialisten. Mijn lievelingsonderwerpen zoals het produceren van podiumkunst, didactiek en methodiek, talentontwikkeling en fondsenwerven kwamen hier dagelijks aan bod. Door slim en met veel plezier onze kennis te bundelen behaalden we de allermooiste resultaten. Ik had hier wel tot mijn pensioen kunnen blijven werken maar toch heb ik een punt gezet achter de samenwerking. Als ondernemer wil ik mezelf uitdaging om in beweging te blijven. 

De frisse wind en beweging creëer ik = door het creëren van een eigen plek. Per juli 2024 heb ik mijn kantoor gevestigd in G50. Een bedrijfsverzamelpand in de spoorzone in Zwolle. Ik deel mijn ruimte met creatief producent Bart Jansen waarmee ik inmiddels ook al ruim 15 jaar heel graag samenwerk. Binnen dit pand beschik ik ook over prachtige ruimtes voor coaching, advies en trainings-sessies. Ik verheug me op alles wat we hier gaan ontwikkelen. 

Want als ondernemer voel ik de vrijheid om steeds opnieuw mijn route uit te stippelen en steeds word ik weer verrast door mooie nieuwe vragen. Zoals onlangs de uitnodiging van 155 om ze te helpen bij de ontwikkeling van nieuwe plannen of de Startversneller Cultuur die sinds 2024 coaching van mij aanbiedt. 

De rode draad die al mijn werkzaamheden verbindt is mijn liefde en grote nieuwsgierigheid naar de verhalen van mensen en mijn vermogen om deze verhalen te vertalen naar praktische plannen.  De artistieke inhoud, het hart van het plan, staat binnen mijn aanpak altijd centraal.  

Heb jij ook een idee dat je met mij wil delen?

Laat hier je gegevens achter voor meer informatie