Interim zakelijkleider

VAKTOR is het cross-disciplinaire makershuis dat creatieve makers in de Regio Zwolle ondersteunt in de ontwikkeling van hun vakmanschap en een springplank biedt naar blijvend succes. De initiatiefnemers van VAKTOR zijn Zwolse Theaters, Hedon Zwolle en  Theater de Meenthe in samenwerking met culturele – en onderwijspartners in de regio

DE VRAAG VAN VAKTOR

In lijn met de versterking van ‘cultuur in de regio’ en aangemoedigd door de gemeente Zwolle en de provincie Overijssel, hadden poppodium Hedon en Zwolse Theaters een plan voor een ‘Hybride Productiehuis’ bij OCW ingediend voor de periode 2019-2020. Het plan werd in mei 2019 gehonoreerd en dat betekende dat de twee instellingen vanaf juni 2019 van start konden met het activeren van deze ‘proeftuin’. Beide organisaties brachten verschillende activiteiten gericht op talentonwikkeling onder in het nieuwe verband en werkten de afgelopen twee jaar aan de ontwikkeling van methodes om talent te begeleiden en een springplank te bieden. Zie ook deze casus die mijn werk voor de proeftuin beschrijft.Proeftuin Hybride productiehuis

Vanuit de proeftuin ontstond VAKTOR. Hoewel er de afgelopen twee jaar de nodige lessen waren geleerd en ervaring was opgedaan, was er daarmee niet opeens een makershuis. Het makershuis dat ze voor ogen hebben moest stap voor stap ontwikkeld worden. Ik was betrokken bij deze ontwikkeling als adviseur voor zowel Zwolse theater als Hedon. Toen VAKTOR eindelijk van start ging met een nieuwe artistiek leider sprong ik bij als tijdelijke versterker.

Tijdens deze opstartfase was ik werkzaam als interim zakelijk-leider binnen twee werkgebieden:

1 – Strategie

  • i.s.m. artistiek leider vertalen van strategisch beleid naar meerjarenplan en programma.
  • bespreken van beleid/plannen met bestuur en, na accordering door bestuur aansturen en bewaken van de realisatie ervan.

 2 – Financieel management

  • mede opstellen van (financiële) jaarplannen, budgetten en dergelijke en na goedkeuring bewaken hiervan.
  •  rapporteren over de financiële situatie.

HET PROCES

Bij de aanvang van het proces bestond VAKTOR alleen nog maar op papier. Ik richtte mij met name in de eerste fase op een goede inhoudelijke afstemming met de oprichters, het maken van een werkbegroting en het inrichten van de projectadministratie met de afdeling financien van Zwolse theaters (penvoerder). Ook gaf ik een marketing strateeg de opdracht om aan de slag te gaan met een strategie. Voor de productieleider en artistiek leider was ik tijdens de opstart maanden een sparringspartner. 

Omdat VAKTOR een netwerkorganisatie is met zo weinig mogelijk personeel ging VAKTOR, zoals gepland, na de opstart verder met enkel de artistiek leider en de productieleider.    Naar behoefte spring ik in als gesprekspartner; bijvoorbeeld door middel van een strategiesessie. 

RESULTAAT

  • Verlagen risico’s (organisatorisch maar ook financieel).
  • Rust door heldere afspraken en goede communicatie. 

Laat hier je gegevens achter voor meer informatie