Het Van Gogh Museum (VGM) heeft als kerntaak het leven en werk van Vincent van Gogh toegankelijk te maken voor een zo breed mogelijk publiek. Het museum is van mening dat kunst verrijkt en inspireert en vindt het belangrijk dat mensen hiermee al vroeg in aanraking komen. Voor het VGM leidde ik de heidag van het team Educatie en Interpretatie zodat het gehele team zich kon onderdompelen in een dag vol inspiratie.
Het team had voor de heidag zelf al een prachtig programma georganiseerd met twee sprekers en een workshop op een inspirerende locatie. Ik leidde de dag zodat alle teamleden, en ook de manager, zich voor 100% konden richten op de inhoud van het programma.
De dag bestond uit twee lezingen en een workshop. Na ieder programma onderdeel nodigde ik het team uit om te ‘brain-dumpen’ door alle vragen en gedachten die opkwamen tijdens de lezing visueel te maken op een wand. Ik stimuleerde de teamleden om hierbij hun eigen nieuwsgierigheid maar ook impulsen te volgen. Durf hardop te denken en laat hierbij je eigen censor los. Doel: Individueel uiting geven aan gedachten maar ook reageren op elkaar, verbindingen leggen en tot nieuwe inzichten komen. Naast taal mocht men ook gebruik maken van beeld.
Ik gaf hierbij ook korte theoretische uitleg over de werking van de hersenen binnen creatief denken en wetenschappelijke inzichten over originaliteit.
Aan het einde van de middag formuleerde ieder teamlid een actiepunt. Hierbij nodigde ik ze uit om te zoeken naar een persoonlijke connectie met het beleidsthema.
Mijn voorbereiding bestond uit onder andere een intake gesprek, een bezoek aan het museum, lezen over inclusiviteit, verdieping in achtergonden en inhoud van sprekers en het voorbereiden van vragen en diverse werkvormen.
Net als bij acteren moet je bij beleidsontwikkeling ook samenspelen. De didactiek van het acteren komt goed van pas bij beleidsontwikkeling. Wanneer jij je gedachten deelt heeft de andere een belangrijke rol om dit idee met aandacht en zonder direct oordeel te ontvangen. Samen creëer je veiligheid en een context om tot vernieuwende inzichten te komen.
Tijdens de heidag regelde ik ook alle organisatorische randvoorwaarden waardoor de sprekers goed en vrij van stress op tijd konden starten en zich voor 100% konden richten op hun inhoud. Er stond ook een Skype sessie met een Amerikaanse professor op het programma en ik testte ruim op tijd de techniek en de verbinding. Mijn ervaring als stagemanager van festivalprogramma’s komt hier toevallig ook best goed van pas. Ik vond het stiekem erg kicken dat het programma ontspannen maar op de minuut volgens planning verliep. Wanneer de randvoorwaarden goed zijn geregeld wordt iedereen een stuk relaxter en blijer. Ik neem hierin graag de regie en voel mij als een vis in het water binnen deze taak.
Het team waardeerde mijn werk en nodigde mij uit om een maand na de heidag opnieuw een studiedag te ontwerpen en leiden. Deze keer mocht ik als trainer de inhoud helemaal zelf verzorgen. Dit heb ik met veel plezier met het team uitgevoerd. Wil je ook eens met mij aan de slag? Laat je reactie achter in het formulier hieronder.
Foto credits foto in header: Van Gogh Museum, Amsterdam (Vincent van Gogh Stichting)